• Bine ati venit! Acesta este noul server al forumului Cutremur.net!

Dorsala Carlsberg si alte zone seismice sensibile din vestul Oceanului Indian

GeoX1

Administrator
Înscris
8 Dec 2012
Mesaje
27.321
Scor reacție
4
Dorsala Carlsberg este sectiunea nordica a Dorsalei Oceanului Indian, o fasie sau un lant muntos submarin care corespunde cu marginea vestica a placii Indo-Australiene.
De fapt, Dorsala Carlsberg este o zona de divergenta intre placa Africana si placa Indo-Australiana, care parcurge o anumita sectiune din vestul Oceanului Indian.

Carlsberg.svg


Dorsala din care face parte fasia cunoscuta sub numele de Carlsberg se extinde spre nord de la un punct de tripla jonctiune de langa insula Rodriguez pana la conexiunea cu zona de fractura Owen.
Dorsala Carlsberg se caracterizeaza printr-o seismicitate pronuntata. La 15 iulie 2003, un cutremur violent cu magnitudinea moment 7,6 s-a produs pe Dorsala Carlsberg. Cateva informatii despre acesta gasim Aici
 
Da acolo nu este o zona de extensie ? Pentru o zona de extensie n-a fost cam mare cutremurul ala ?
 
Sa mai vedem cate ceva despre Dorsala Carlsberg, foarte activa azi-noapte.

F2.large.jpg


Dorsala Carlsberg este un segment al Dorsalei din vestul Oceanului Indian, structura geotectonica majora care se prelungeste spre nord prin linia de decrosare reprezentata de fractura Owen. In principiu, ca orice dorsala oceanica (linie de munti submarini care sectioneaza fundul oceanelor in zonele lor mediane), este o zona de expansiune, caracterizata in mod tipic prin cutremure de magnitudine moderata cu mecanism de focar specific unui astfel de proces (de expansiune a fundului oceanic). Totusi, mai apar si exceptii, a se vedea cazul marelui cutremur de magnitudine 7,6 produs pe Dorsala Carlsberg la 15 iulie 2003. Evenimentul cu pricina a avut mecanism de DECROSARE, dar a indus tensiuni mai mult spre est, ceea ce a fost benefic si pentru Romania, deoarece reactia vranceana din 2004-2005 a fost semnificativ mai slaba decat ar fi putut sa fie.

O imagine mai relevanta avem si aici:

Image11.gif


EARTHQUAKE HAZARDS AND MITIGATION IN INDIA WITH SPECIAL REFERENCE TO NORTH EASTERN REGION

Ce vedem aici ? Vedem ca fractura Owen (care este o zona clara de DECROSARE) se prelungeste spre nord, pana la zona de subductie Makran ; aceasta din urma a fost direct responsabila pentru cutremurele majore subcrustale din 18 ianuarie 2011 de la Dalbandin, Sud-Vestul Pakistanului (Mw=7,2) si din 16 aprilie 2013 din zona Khash-Saravan, granita Iran-Pakistan (Mw=7,8), dar si indirect responsabila pentru cutremurele puternice produse pe segmentele sudice ale faliei Chaman din sud-vestul Pakistanului la 24 si 28 septembrie 2013 (de magnitudini 7,7 si 6,8). In figura se vede si falia de DECROSARE Chaman. De asemenea, se vede ca Dorsala Carlsberg este un segment in care are loc un proces de expansiune oceanica. Ea se continua la sud printr-un segment numit Dorsala Central-Indiana, care apoi se ramifica spre sud-est si spre sud-vest.
 
La nord de zona de expansiune oceanica reprezentata de dorsala Carlsberg se afla fractura Owen, care este o falie transformanta in lungul careia se produc in mod tipic cutremure cu mecanism de decrosare.

ngeo.2007.56-f1.jpg


Tectonics: Arabia's slow dance with India


La trecerea intre cele 2 structuri se afla terminatia dorsalei Sheba, care merge spre vest prin Golful Aden.
 
Pe aceasta harta

Tectonic_plates_boundaries_detailed-fr.svg


putem vedea ca Dorsala Carlsberg este, in principal, o zona de divergenta intre placa Indo-Australiana si cea Africana. Totusi, exista si niste mici zone predispuse la decrosari; sa nu uitam ca la 15 iulie 2003 s-a produs marele cutremur de decrosare de magnitudine moment 7,6, probabil cel mai mare seism generat de Dorsala Carlsberg.

Sub lantul muntos submarin de pe fundul Oceanului Indian

theory2_lge.jpg


se afla, se pare, un asa-zis "punct fierbinte", un fel de punga magmatica. Placile au o tendinta divergenta in lungul Dorsalei Carlsberg, cea Indiana avand directie predominant nord-estica.

http://www.classroomatsea.net/carlsberg/cruise_science.html
 
Back
Sus