In cei 20 de ani cat am lucrat la CTC( Controlul Tehnic de Calitate), am vazut multe deraieri de trenuri, care pe vremea lui Ceasca nu se faceau publice. Daca ati avut vreodata intarzieri de trenuri, o posibila cauza era si aceasta.
Dupa deraiere, imediat erau convocati toti factorii responsabili, se intrunea o comisie, se luau la puricat toate Instructiile, Instructiunile, Regulamentele, Odinele, Circularele, ca sa se vada cine si mai ales unde s-a gresit si cum sa se prevada asta in viitor.Securitatea avea si ea ancheta ei ca sa fie sigura ca nu este un act de sabotaj.
Nu vreau sa va impui capul cu multe, am sa descriu o singura deraiere, care m-a impresionat, dar ca sa vedeti ce insemna ordinea si mai ales disciplina la CFR, va spun ca terminasem o delegatie la Suceava, am ajuns in gara si am cerut un loc pentru Buzau( pe vremea aceea aveam autorizatie de calatorie si control pe toata tara, inclusiv pe locomotiva, vagon de bagaje sau de posta, marfare,drezina,ca sa pot sa ma deplasez operativ unde era nevoie) dar casierita mi-a spus ca are ordin ca in noaptea aceea sa ma deplasez la Baia Mare, in loc de Buzau(acasa) unde avusese loc o deraiere si era necesara prezenta mea a doua zi dimineata la comisie( nu erau telefoane mobile ca sa-mi anunt familia, dar aveam acasa telefon CFR, pe reteaua proprie si mi-am sunat familia, nu plecam la mine fara un carnet de CEC in buzunar, nu stiam unde o sa ajung in final si cat o sa stau).
Sa stiti ca daca nu erau pagube importante, comisia dadea vina pe o cauza tehnica, care ulterior se analiza de catre ICPTT( Institutul de Cercetari in Transporturi si Telecomunicatii) si se stabilea o noua regula, altminteri multi oameni ar fi facut puscarie, eram aceeasi la comisie numiti de Ministru si cu drept de decizie pentru Intreprinderea pe care o reprezenta fiecare.
Deraierea de care vreau sa va vorbesc s-a produs la Branesti-Pasarea, pe linia Constanta-Bucuresti, a fost ceva cutremurator, am plecat cu masina acolo, ulterior a venit un tren special de la Uzina mea, cu piesele de schimb care trebuia sa le inlocuiasca pe cele distruse de deraiere.
Ce s-a intamplat de fapt? Un nebun( ca nu pot sa-i zic altfel, poate era ruda cu Ramaru) a fost dat afara de la CFR si ca sa se razbune pe seful lui, in cunostinta de cauza, a facut ceva la un macaz, ca sa deraieze un accelerat in care venea seful lui de la mare, numai ca nenorocirea a facut ca acel accelerat sa intarzie si inaintea lui a deraiat un pesonal care venea tot de la mare plin cu copii care se intorceau din tabara.
Nu va mai spun ce jale era, 100 de ambulante, caini politisti, circulatia intrerupta, ministrul, militie, securitate, armata, se lasase noaptea, reflectoare si oameni care adunau resturi si pietre manjite cu sange, pana a doua zi dimineata s-a redat circulatia pe in singur fir, iar ziua in mod normal, in 24 de ore nu se mai cunostea nimic acolo.
Ce a facut vinovatul? Destept! A fugit cu o masina in Bucuresti si a spart imediat un chiosc, a fost arestat si prins abia dupa un an de la eliberare, cand la un pahar de vin s-a laudat cu fapta sa.