• Bine ati venit! Acesta este noul server al forumului Cutremur.net!

Secretele metroului

Alex

Administrator
Înscris
8 Dec 2012
Mesaje
3.226
Scor reacție
95
Acestea sunt niste materiale pe care le-am salvat eu de-a lungul timpului de pe internet. Nu mai stiu fiecare unde e aparut si nici nu am pastrat adresele. Unele sunt de pe diverse forumuri altele din cine stie ce ziare. Nu am mai gasit articolele deci nu stiu in ce publicatii au aparut.

Au tot circulat zvonuri despre o retea de tuneluri construite pt Ceausescu care ar lega Casa Poporului de reteaua de metrou si mai de puncte strategice din Bucuresti. Nu stiu insa daca este vorba chiar de un tunel de metrou. Ceea ce a transpirat in presa a fost despre un tunel care leaga Casa Poporului de statia Izvor si care ar da intr-o usa rosie din vestibulul statiei. Acest tunel se pare ca era in lucru la Revolutie si ar corespunde aproximativ cu varianta 1. Insa nu cred ca acest tunel s-ar continua dincolo de Dambovita, desi vizavi este un teren viran (si culmea, sediul Metroul SA, proiectantul retelei de metrou).
Si pe mine m-a interesat ideea existentei unor tunele strategice, auzisem o poveste despre existenta cel putin a unui tunel care sa lege Casa Poporului de statia Izvor.
M-a frapat insa ideea vehiculata la un moment dat, cum ca n-ar fi fost vorba de un metrou propriu-zis, ci de niste vehicule speciale.
Acuma ramane de vazut daca chiar erau niste vehicule care sa ruleze pe sine, similar metroului sau erau niste vehicule mai degraba similare cu TAB-urile care sa foloseasca galeriile de metrou doar pentru circulatie.

Sau poate erau bimodale, putand rula fie pe sine, fie pe roti, dupa cum o impuneau necesitatile.

Oricum insa, mi se pare absolut necesar ca vehiculele sa fi avut motor termic pentru a nu depinde de energia electrica din sina III care ar fi putut fi intrerupta fie accidental, fie in mod deliberat...

Nu trebuie uitat ca in zona exista, in albia Dambovitei, un fel de rampa pe care pot urca/cobori vehiculele de pe Splai pana in albia betonata a raului, nu e exclus sa existe o posibilitate ca un vehicul special, amfibiu, sa poata iesi de la Casa Poporului, via tunelurile de metrou, in albia Dambovitei si de acolo pe rampa aia la suprafata.
Iar iesirea de la metrou in albie poate fi plasata mai departe de acea rampa, fie in peretii laterali, fie sub \\"fundul\\" raului, in sau langa canalul colector al apelor menajere etc. Evident, daca exista o astfel de iesire trebuie sa fie deghizata astfel incat sa para altceva decat este, ca doar n-o sa scrie mare pe ea \\"Iesire pentru TAB-uri\\" etc...

In unele veri am vazut ca albia Dambovitei este secata total, pentru lucrari de intertinere/curatenie, atunci ar fi momentul pentru ceva verificari pe teren.
tunel \\"secret\\" exista si va exista oriunde. Au sau au avut anumite intrebuintari. De multe dintre acestea nu stiu multi. De pilda exista o dublura la o statie de metrou, chiar sub statia care este folosita( a tinut solul ). In alta statie paralel cu ea este tot la fel alta. Metrorex nu a vrut sa se amenajeze ceva acolo (au fost ceva idei ). Tunele exista cu duiumul in metrou, care au fost folosite odata si acum sunt in paragina. Acesta este cazul si portilor ALA care au rolul lor ca si restul tunelurilor.
\\"Ceausescu se pregatea pentru atac nuclear

Aceasta nu este singura investitie secreta a lui Ceausescu. Pentru a face loc cladirii Ministerului Apararii si a Casei Poporului, comunistii au demolat intregul cartier Uranus, unde existau blocuri de locuinte cu patru etaje, construite de americani pana in 1938. Au tras cu buldozerele militare de acele constructii pentru ca altfel nu se putea misca nici macar o caramida din zidurile de peste 50 de centimetri grosime la nivelurile superioare. In unul dintre acei ani intunecati, in \'83, o data cu Uranus a mai fost demolata si fabrica de paine \\"Grivita\\", contruita tot de americani, in 1933. \\"Acolo trebuie sa folosim dinamita, pentru ca altfel n-o putem darama. Are utilaje la ambele etaje, lungi cat toata cladirea. Acum (in \'83 - n.n.) nu mai putem construi o cladire care sa tina acele utilaje. Pacat, asigura painea pentru un milion de oameni zilnic\\", spunea un comandant militar insarcinat cu demolarea zonei \\"Uranus\\". Ca sa poata fi construit si garajul Casei Poporului, a fost demolat primul stadion cu nocturna din Europa: \\"Republicii\\", construit in timpul Regelui Carol al II-lea. Chiar si tragedia de acolo, a caror dimensiuni nu pot fi redate in cuvinte, a fost tinuta in secret de comunistii lui Ceausescu. Si tot tinut in secret, sub Casa Poporului, este un adapost antiatomic, pe patru niveluri. Primul, cel de sus, era destinat celor din primele esaloane ale PCR. Al doilea - nomenclaturii, al treilea - Securitatii, iar ultimul era rezervat strict membrilor familiei Ceausescu. Cu totii puteau locui acolo mult timp, Ceausescu avand posibilitatea s-o puna si de cate o plenara. Din pacate, nici acum, dupa aproape 17 ani, alesii poporului nu sufla o vorba despre toate acestea. Cateva franturi de imagini, cu o piscina de la subsolul cladirii Parlamentului, acum un an, si atat.\\"


\\"Drumuri doar pentru Ceausescu

Zeci de palate, case de odihna si cabane de vanatoare erau, pana la sfarsitul anului 1989, in folosinta exclusiva a lui Nicolae Ceausescu si a familiei acestuia. \\"In fiecare judet, Ceausescu avea cel putin o casa de odihna si una-doua cabane de vanatoare. Cel mai mult ii placea lui Ceausescu sa stea la Snagov, unde avea trei imobile. De obicei, drumurile de acces spre cabane sau palate erau blocate si utilizate exclusiv de acesta. Pentru intretinerea acestora existau fonduri speciale si echipe de muncitori care interveneau ori de cate ori era nevoie\\", povesteste arhitectul Camil Roguski, fost angajat la unitatea de intretinere si decorare a palatelor prezidentiale.\\"

\\"Sosele pe sub Bucuresti

De langa Cotroceni, din statia de sub Ecran Club, pleaca o cale de acces pentru autovehicule. Aceast tunel are doi metri inaltime si patru latime si este intins ca-n palma. Respectiva sosea iese de sub pamant langa intrarea in statia metroului popular \\"Politehnica\\", spre fosta scoala de partid \\"Stefan Gheorghiu\\". La acea statie de metrou exista singura iesire la nivel din tot Bucurestiul. Cand vii pe alee, inainte de a intra in statia Politehnica, se face o bifurcatie la stanga care duce catre doua usi metalice pe care nu le-a vazut aproape nimeni deschise. Acolo este de fapt capatul soselei subterane care pleaca de la Ecran Club, de langa Cotroceni. Desigur ca, la intreaga retea a metroului resedintilor, acela nu este singurul tronson de sosea subterana.\\"
\\"Construit la inceputul anilor \'80 - Metroul \\"Prezidential\\"

In maruntaiele pamantului de sub Bucuresti, printre alte tuneluri, buncare sau cine mai stie ce vagauni secrete, exista doua metrouri. Unul este cel pe care-l stie toata lumea, destinat transportului in comun din Bucuresti. Aproape nimeni nu stie insa de cel de-al doilea metrou, denumit \\"Prezidential\\" pe vremea lui Ceausescu, si care are cu totul alte trasee decat cel folosit de publicul larg. Metroul prezidential a fost construit in secret de armata pe vremea lui Ceausescu, a fost tinut in secret si a fost folosit tot in secret.
Investitia facuta in perioada regimului comunist in anii \'80 a fost mascata de alte proiecte megalomane: etapa a doua a metroului bucurestean, magistrala IMGB-Pipera, Casa Poporului si intregul ansamblu de locuinte de pe bulevardul \\"Victoria Socialismului\\", sediul MApN, Casa Radio etc. In paralel cu lucrarile celei de-a doua magistrale, cand subteranul Bucurestiului era sfredelit de la nord la sud, pe ici, pe colo existau alte santiere care nu dadeau de banuit ochiului bucuresteanului de rand, obisnuit cu exploatarile \\"subterane\\" peste tot in Capitala. Undeva langa Ecran Club, peste drum de Cotroceni, se mai poate vedea si acum o platforma rotunda, acoperita in mare parte cu buruieni si parca abandonata in mod special pentru a nu da de banuit. Acolo, la o adancime destul de mare, o galerie de metrou face jonctiunea cu o sosea subterana. Galeria are o particularitate. Metroul destinat transportului in comun circula pe o cale de rulare cu ecartamentul egal cu cel al cailor ferate ale SNCFR - 1.435 mm, printr-un tunel cu diametrul de sase metri. Metroul prezidential circula pe o cale de rulare mai mica, printr-un tunel de patru metri diametru. Asta inseamna ca niciodata \\"lucrurile\\" nu s-au incurcat, mai precis n-au circulat unul pe galeria altuia. La vremea respectiva, la inceputul anilor \'80, proiectul metroului lui Ceausescu, pentru ca de fapt de asta vorbim, era de anvergura: el trebuia sa lege principalele locatii ale dictatorului - Cotroceni, sediul CC, Sala Palatului, Consiliul de Ministri (Piata Victoriei), Casa Scanteii, lacul Floreasca sau Herastrau si Aeoroportul Otopeni. Se pare ca investitia s-a oprit undeva in perimetrul Pietei Victoria, Casa Scanteii si lacul Herastrau. Ceausescu visa sa ajunga cu metroul personal la toate intalnirile cu tovarasii sai ori la Otopeni sau la Herastrau. De aici voia sa se imbarce pe iaht si sa plece pe ruta Herastrau, \\"portul maritim\\" 30 Decembrie, canalul Bucuresti-Dunare si de acolo mai departe spre \\"Magistrala albastra\\". El n-a mai apucat, insa micutul metrou prezidential a ramas presedintilor postdecembristi ai Romaniei.\\"
 
Back
Sus