• Bine ati venit! Acesta este noul server al forumului Cutremur.net!

Perspective seismice pentru 2015 si anii urmatori

Ideea e ca pentru Vrancea nu e valabila alegatia "oricand poate veni un cutremur mare". Noi am demonstrat aici ca seismele semnificative nu se produc chiar oricand, in orice moment, in orice conditii. Sunt niste elemente de periodicitate a unor fenomene interne, coroborate cu factori externi regionali si globali.
 
Sunt cateva idei care trebuie retinute.

1/ Vrancea nu misca la intamplare, in sensul ca seismele puternice (MGR 6,4+) nu au conditii permanente de producere. Nici chiar seismele moderate de magnitudini 5,5-6,3 nu vin chiar aleator ci respecta unele regularitati.
2/ Modelele energetice pure nu sunt relevante pentru caracterizarea generala a evolutiei regimului seismic al Vrancei, fapt aratat si de cazurile in care am avut luni cu putine cutremure de magnitudini 2,5+ fara sa fie urmate de evenimente semnificative.
3/ Marimea ruperii nu este foarte relevanta sau sugestiva in cazul seismelor vrancene puternice, cu deosebire al celor foarte adanci. In special in cazul seismelor mici si moderate este valabil acest lucru, in sensul ca evaluarea marimii ruperii nu prea permite si estimarea precisa a magnitudinii cutremurului. De aceea in cazul seismelor moderate si mici magnitudinea moment calculata prin metode consacrate iese mai mica decat magnitudinea pe scara Richter. In cazul cutremurelor mari e invers, Mw e mai mare decat MGR. Ramane insa faptul ca lungimea ruperii nu e prea relevanta in cazul seismelor adanci vrancene, si e greu de estimat precis marimea moment seismic. E cert insa ca magnitudinea maxima a cutremurelor vrancene creste cu adancimea: de la 7,3 MGR pentru 90-110 km la 7,5 MGR pentru 110-140 km si la 7,7-7,8 MGR pentru 140-170 km. Aceasta crestere a magnitudinii cu adancimea contrazice, de asemenea, teza subductiei active in Vrancea. Modelele actuale admit o paleosubductie de fapt.