• Bine ati venit! Acesta este noul server al forumului Cutremur.net!

Zborul cu avionul

Acum am citit ultimul post de pe linkul de mai sus. Pai e foarte normal sa se lase coada la decolare. Avionul este miscat sus-jos cu ajutorul profundoarelor, care se gasesc in spate.Deci, cand pilotul trage de mansa de fapt coboara coada avionului si, ca o consecinta, urca botul =)).
Cat despre zgomotul facut de motoare, e mult mai bine sa auzi motoarele facand ceva galagie, decat sa nu mai auzi deloc de la ele...atunci chiar ca apar probleme serioase ;).La decolare, zgomotul e si in functie de tractiunea folosita.In functie de greutatea avionului la decolare si de temperatura exterioara, echipajele aleg o tractiune mai mica decat maximul pe care il pot da motoarele.Si evident, zgomotul va fi in functie de cat la suta din tractiunea maxima este folosita pt decolare.
 
Eu stiam, e drept de la un amator, ca la decolare motoarele sunt solicitate la maxim din motive de siguranta. Cu cat se castiga altitudine mai repede, cu atat rezerva in caz de eveniment neprevazut este mai mare.
 
Decizia de a folosi sau nu motoarele la max in decolare tine de politica fiecarui operator aerian.La compania la care sunt eu si cel putin la alta companie romaneasca stiu ca se foloseste aceasta tehnica.Cat de mult poti sa reduci puterea la decolare tine de fiecare aeroport in parte, chiar de fiecare pista in parte.Nu poate fi folosita daca pista de decolare e contaminata cu diverse tipuri de depozite-balti, zapada, gheata, sau daca vremea este total nefavorabila.
Avantajul major este prelungirea duratei de exploatare a motoarelor.
 
Am vazut un film despre Airbus si \"carcasa\" din care este facut - o combinatie de textura de sticla si aluminiu.
Interesant experiment, aruncau unii cu tunul cu pui intr-un panou si tot explicau ce si cum.
Tot in ultimul timp am vazut si un material grafic cu zborul unui avion - cum trece aerul pe sub si pe deasupra aripilor(m-a mai linistit ideea de zbor cat de cat).
Cand am vazut prima data un avion.... am intepenit - nu credeam ca este asa de mic....si imi venea sa nu ma urc in el. Era un Boeing 737-300. In imaginatia mea un avion trebuia sa fie mare cat un Ferryboat....:harhar:
Primul zbor a fost rau deoarece imi exploda capul de durere si simteam fiecare vibratie...am baut numai apa plata desi am descoperit ca nu imi este rau. Intre timp am prins si niste mici turbulente dar tot prefer un seism ca in 77 decat zguduiala in avion.
Se pare ca sunt f terestra:whistling:
Am tot respectul pentru pilotii cu care am zburat(am facut 3 zboruri TAROM dus-intors cu 737-300) si nu m-am temut nici macar o secunda de aterizare sau decolare....dar nu imi place in aer....
De ce nu exista catapulte si parasute si pentru pasageri? Macar pentru impresia artistica si tot ar fi ok....:rolleyes:
La zborul 2 am luat niste buline verzi - emetiral cred si m-a luat motaiala...iar la zborul 3 eram deja viteaza...desi ii injuram pe turci cu turbulentele lor....
 
Dupa cum foarte bine ai observat Dodo, aerul, in apropierea profilului aripii se desparte.O parte o ia pe desupra si o parte pe sub aripa, iar apoi fileele de aer se unesc din nou in spatele aripii.Aerul care trece pe deasupra are o presiune mai mica decat cel care trece pe sub aripa si datorita acestei diferente apare forta magica ce tine aripa si implicit avionul acolo sus, adica portanta.Valoarea ei depinde de mai multe variabile, cum ar fi:
-densitatea aerului
-patratul vitezei
-suprafata aripii
-un coeficient de portanta, care la randul sau depinde de mai multi factori pe care nu cred ca are rost sa ii enumar aici.
In timpul zborului pilotii tot \"umbla\" la valorile acestor variabile, modificandu-le in functie de necesitati, de faza in care se afla respectivul zbor.Sigur, densitatea aerului se modifica automat odata cu urcarea sau coborarea, iar suprafata aripii ramane relativ constanta, doar anumite valori de flaps putand sa o modifice un pic.
Principala forta cu care trebuie sa se lupte portanta este greutatea avionului.
In momentul in care se produce portanta, mai apare si o alta forta, numita rezistenta la inaintare.Depinde de aceleasi variabile, numai ca, in loc de coeficientul de portanta apare aici coeficientul de rezistenta :rolleyes:.
Aceasta rezistenta trebuie echilibrata de o alta forta, iar aceasta este forta de tractiune data de motoare.
Prin urmare, in momentul in care avionul zboara la altitudine constanta si cu viteza constanta, cele 4 forte sunt egale intre ele 2 cate 2:
-portanta=greutatea
-rezistenta=tractiunea
Si avionul zboara linistit, iar pasagerii ajung multumiti la destinatie:clapping::harhar:
 
Dupa cum am mai spus nu e visul vietii mele sa zbor si foarte multi oameni de tem de avion. Reactiile lor sunt diferite - unii beau, altii iau pastile, unii se prefac a citi ceva, etc dar putini sunt aceiacare se simt confortabil. Fiecare om este obisnuit sa aiba cumva propria soarta in maini iar in avion esti in mainile pilotilor si ale destinului(Dumnezeu sau cum vreti sa il numiti).
M-am intrebat mereu ce simt pilotii cand in avion toti aplauda frenetic?!? Este o descarcare nervoasa, este o respiratie de usurare, este un multumesc spus cu sufletul si tradus in gesturi. Chiar daca pentru piloti un zbor este ceva obisnuit, pentru pasageri este o lupta cu propria teama, fiinta.
Din pacate nici in avion nu se pot spune adevaratele cauze pe care le infrunta pilotii(la fel ca la seisme) pentru ca se produce panica.
La toate altitudinile sunt turbulente?
 
Din pacate nici in avion nu se pot spune adevaratele cauze pe care le infrunta pilotii(la fel ca la seisme) pentru ca se produce panica.
Aici, din pacate nu am inteles exact ce ai vrut sa zici.Nu am priceput despre ce cauze e vorba :harhar:

Despre turbulente, ce sa zic, ele sunt de mai multe tipuri, au cauze multiple.Efectul e cam acelasi pentru pasageri (avionul se scutura si incepe sa dea din aripi :)).
-Mai aproape de sol, cand pamantul incepe sa se incalzeasca, deoarece o face in mod neuniform, apar asa zisele termice.Avioanele de pasageri sunt afectate de ele doar la aterizare si un pic poate la decolare.Vara, cand e cald afara, te pot misca nitel pana pe la 1000 de metrii.

-ceva mai sus apar turbulentele cauzate de nori.De fapt norii de furtuna, norii cumuliformi in general, care sunt creati prin convectie. Norii stratiformi rar creaza turbulenta.Intr-un nor de tip Cumulonimbus, aerul poate sa aibe o miscare ascendenta cu o viteza extrem de ridicata, aproximativ 3-4000 de picioare pe minut(1 picior ~30cm), uneori chiar mai mult.Si cum miscarea nu este uniforma, ci se poate desfasura in mai multe directii, e de inteles motivul pt care, pe cat posibil, incercam sa evitam trecerea prin acesti nori.De mentionat ca varful Cumulonimbilor poate ajunge si la 15.000m.

-intre 8000-12000m apare asa numita \"turbulenta in aer clar\", cauzata in general de curentii jet(curenti cu o viteza de min 110km/h).Turbulenta asta poate avea mai multe cauze si se poate intalni la diverse altitudini, dar cea cauzata de curentii jet si intalnita intre 8000-12000m e cea mai raspandita.

Dupa cum se vede, poti intalni turbulenta cam la orice altitudine si daca esti \"norocos\" poti avea parte de curenti jet cauzatori de turbulenta pe sus, iar la aterizare ditamai furtuna.:smile:
La fel de bine insa poti avea o atmosfera linistita de la decolare si pana la aterizare:clapping:
 
Norii de furtuna ii putem detecta cu ajutorul radarului meteo de la bord.
Despre turbulenta in aer clar aflam din hartile meteo pe care le primim inainte de fiecare zbor.Totodata informatiile date de alti piloti care au intalnit respectivul tip de turbulenta pot sa ajute.
 
Am vrut sa spun ca panica creeaza probleme mai mari decat fenomenul in sine(turbulente, seisme, etc) si atunci specialistii nu dau explicatii la timp(dupa fenom zic ce si cum).
Nu exista un radar sau ceva care sa descopere aceste turbulente? Nu exista culoare intre aceste \"locuri\" unde sunt turbulente? Ideea este daca pot fi evitate de tot, deoarece stiu ca pilotii nu tin neaparat sa se \"danseze\" french can can prin cer si le ocolesc.
 
O solutie si scumpa :harhar: si imperfecta :) ar fi un avion antemergator... sau chiar mai multe :smile: ca sa stii pe unde sa ocolesti
Am vazut ceva in genul asta in Star Trek - acolo nu erau avioane, nu erau turbulente dar erau alt fel de pericole. Ideea era aceeasi: trimiti pe cineva in fata si vezi ce pateste.
Am auzit ca pe timp de razboi se practica ceva asemanator pe calea ferata. Se trimite o locomotiva cu 1-2 minute inaintea trenului si, daca explodeaza, trenul este oprit.
 
:) Iepurila vrea sa zboare cu Air Force One :harhar::)):))
Intai stai la soare pana te faci scrum si poate te iau si pe tine :))=)):smile::clapping:
 
Eu nu vreau air force one dar am avut parte de air one (italienii). Sincer am crezut ca ma fac omleta la Roma. Au coborat in picaj, in viteza, in zona plina de turbulente si goluri de aer. La aterizare a derapat de la viteza. super nu!? cica la italieni se practica piloti fosti militari! imi pare rau dar sper sa nu mai zbor cu ei. ever never!

Se pare ca zona e plina de turbulente frecvente.
 
:smile:=)) se credeau in Top Gun? :)=))
Nu e de ras dar nu ma pot abtine:hypocrite:
 
[quote name=\'\'frichiutza\' pid=\'20194\' dateline=\'1239035365\']...Au coborat in picaj\' date=\' in viteza,...[/quote\']
Asa face si la Sibiu. Trece muntii pe sus si pe urma trebuie sa coboare repede. Pentru asta face un cerc deasupra orasului cam in picaj. Ia viteza, te simti mai usor, si pe urma o ia strans la dreapta si franeaza, te simti mai greu... si tot asa de vreo 4-5 ori
 
La Sibiu este intr-adevar o procedura de venire la aterizare ceva mai \"intortocheata\", cu ceva mai multe viraje. Dar e bine de stiut ca totul este pus pe hartie si se respecta intocmai de catre piloti. Asta daca nu cumva cei din turnul de control te autorizeaza pt a veni in alt mod spre aterizare.
 
Am revazut azi un film beton pe National Geografic - cel cu un Boeing 767 transformat in planor deoarece nu avea suficient combustibil. Super pilot! Era Air Canada.
Cred ca pilotii(90%) din ei fac parte dintre cei mai responsabili angajati.
 
Am revazut azi un film beton pe National Geografic - cel cu un Boeing 767 transformat in planor deoarece nu avea suficient combustibil. Super pilot! Era Air Canada.

Intr-adevar, sa reusesti sa planezi si sa prinzi pista cu ditamai avionul e o mare realizare. Gandeste-te ca ai multe momente in care poti face o mica greseala, pe care nu o mai poti repara si nu mai poti ateriza. Fara motoare nu ai decat o sansa: sa faci totul perfect.
Oricum au mai fost cazuri: daca nu ma insel parca un Airbus A330 apartinand Air Transat.

Cred ca pilotii(90%) din ei fac parte dintre cei mai responsabili angajati.
:):clapping: coorect :smile:
 
Serios am spus. Am vazut multe filme si sunt rare cazurile in care pilotii gresesc iar atunci au motive clare.
Cum ii spune la elicea mica de sub avion?
 
<the_victorio>
- ram air turbine

asa, l-am pus aici sa nu uit:D
 
ram air turbine
Mi se pare groaznic. Dupa ce ca \"te prabusesti\", mai si consumi din putinul pe care il ai cu minunea asta. Da, stiu, fara e mult mai rau dar e groaznic sa alegi intre doua rele
 
Back
Sus