• Bine ati venit! Acesta este noul server al forumului Cutremur.net!

Zborul cu avionul

GeoX1

Administrator
Înscris
8 Dec 2012
Mesaje
27.321
Scor reacție
4
Discutam aici despre diverse aspecte legate de zbor, dar plecand de la faptul ca multa lume se teme sa se urce intr-un avion. Oamenilor le e frica sa zboare. Intrebarea este: de ce ? Oare pe pamant sau pe apa suntem feriti de probleme ? Ce ziceti de asta ?
 
Din cate am citit, teama de zbor cu avionul este data de urmatoarele caracteristici:

- faptul ca nu ai cum sa controlezi in nici un fel situatia, practic iti lasi complet viata in mainile pilotilor
- faptul ca nu ai cum sa \"scapi\" in caz de ceva: esti inchis intr-o cutiuta la sute de metri inaltime

Problemele nu sunt insa chiar atat de mari pe cat reuseste creierul nostru sa le amplifice, a se vedea cazul Airbus A320 care e construit \"anti-prost\", blocand diverse eventuale greseli de pilotaj:

Iar pentru cazurile de vant la nivelul pistei, care poate creea probleme la aterizare, se face un training special cu pilotii tocmai pentru aceasta situatie:
pare destul de periculos, cu toate astea este extrem de usor pentru pilot sa anuleze aterizarea, sa ridice avionul si sa incerce din nou daca i se pare ca vandtul este mult prea puternic.

P.S. teste crosswind cu A380 ;)
 
Se pare ca momentele cele mai critice sunt la decolare si la aterizare.
Oricum, lumea ramane (pe buna dreptate) impresionata de consecintele accidentelor aviatice...Senzatia ca esti \"inchis in cutia zburatoare\" si ca nu mai poti sa scapi, este una dintre cauzele pentru care unii oameni se tem de zborul cu avionul. Si, ce e drept, adevarul e ca daca se intampla ceva acolo sus, sansele de a scapa nevatamat sunt mici.
 
Cand zbori iti lasi viata in mainile pilotilor, dar acestia sunt niste oameni foarte bine pregatiti, asta le este meseria, stiu si pot sa o faca foarte bine.
Avioanele sunt construite si intretinute dupa standarde extrem de stricte, filosofia este ca orice sistem dintr-un avion sa aibe cel putin un backup in caz de probleme.
Cat despre Airbus si sistemele sale de protectie, aici intervine lupta dintre cele 2 filosofii: cea Boeing si cea Airbus.Boeing prefera sa lase pilotului o cat mai mare libertate si sa il ajute sa controleze intregul zbor in conditii de siguranta. Airbus prefera sa automatizeze totul la sange, dar chiar si asa pilotul trebuie sa stie cum sa faca avionul \"sa lucreze pt el si nu impotriva lui\".
Iar aterizarile cu vant lateral le inveti din primele ore de zbor din scoala.Sigur, una e sa vi la aterizare cu un avion de 2 tone si alta e cand pilotezi unul de 50 de tone.Tehnicile folosite sunt insa aceleasi.
 
Deci sa inteleg ca la Boeing pilotul are rolul decisiv, in timp ce la Airbus rolul fundamental este al sistemului automat ? Dar in acest din urma caz nu exista si o serie de riscuri suplimentare ? De fapt, ce ar fi mai sigur, ca toate manevrele de siguranta sa fie automatizate, sau pilotul sa aiba rolul major ? Multa lume a ramas cu impresia ca sistemele automate pot fi periculoase, ca s-ar putea intampla sa nu mai poata fi controlate manual...;)
 
Atat Boeingul cat si Airbusul pot executa automat practic toate manevrele, exceptand decolarea. Ca totusi aterizarea se face in ambele cazuri manual, de catre piloti e alta treaba. Atunci cand pilotezi manual, Airbusul iti impune limite peste care daca incerci sa treci, nu prea poti. Boeingul te lasa sa treci, dar te avertizeaza mereu, astfel incat tu practic sa nu faci prostii fara sa iti dai seama.
Ca orice sistem din avion, si automatizarile sunt asigurate de mai multe calculatoare, adica exista mereu mai multe backupuri.
Oricum, eu cunosc mult mai bine Boeingul 737 si ceea ce poate sa faca el. Despre Airbus vorbesc din ce cunosc de la altii, care il folosesc
 
Cu Boeing 737 am zburat in 2005 cand am mers in Belgia...cred ca si in 2002, dar nu mai stiu sigur...
 
Eu am zburat prima data in 2001, vara, prin iulie, cand am mers la un interviu in Olanda, la Universitatea din Eindhoven. Am zburat cu un Boeing 737 (cred) al KLM, pana la Amsterdam. Urias aeorportul asta, Amsterdam (Schiphol). Era sora mea disperata, trecuse o ora jumate si eu nu mai ieseam...=)) :p :p =))
In fine, revenind la primul zbor, trebuie sa spun ca momentele cele mai sensibile le-am sesizat la decolare si la aterizare. Practic, mi s-a parut ciudata senizatia aceea aparuta in momentul in care aparatul s-a ridicat, si apoi continua sa urce...;) =)) La fe, si la aterizare, de fapt intai cand a inceput sa coboare...=)) In rest, nu pot sa spun ca m-am speriat, nu au fost nici turbulente, zborul a fost lin, as zice. La sf. lui noiembrie 2001, cand am plecat in Olanda pentru a-mi lua in primire noul job la Universitatea tehnica din Eindhoven, de asemenea am zburat cu un Boeing 737 al KLM, deja ma obisnuisem cu decolarea si aterizarea...=))
In 2005, am zburat tot cu un Boeing 737, de data asta TAROM, la Bruxelles, cand am mers cu ai mei la sora mea, sa-mi petrec concediul acolo. Zborul a fost, de asemenea, lin, si din cate imi aduc aminte, nu am avut parte de turbulente, sau, in orice caz, nu a fost ceva sesizabil.
 
Umbla vorba ca sunt nu\'s ce pastile care te ajuta sa treci peste starea de \"rau de zbor\".
Am mai vazut ca unii omuleti baga un spritz inainte. Adica, un spritz puternic. Bine, asta ajuta la zboruri scurte, dar daca tre\' sa treci oceanul, pe langa raul de zbor, te alegi si cu o mahmureala serioasa...
Eu pot spune ca nu am problema asta. Iar decolarile le ador. Imi place la nebunie acceleratia ;)
 
Merg des cu avionul (inclusiv in Romania). Cred ca fac parte din categoria celor care nu au probleme (nici cu barca nici cu avionul). Nu stiu ce inseamna starea de rau, chiar daca am mai trecut prin goluri de aer. Asta nu inseamna ca prin cap nu-mi trec si ganduri-hai sa zicem- mai cenusii, mai ales ca informatiile pe aceasta tema nu sunt dintre cele mai imbucuratoare. Sotia mea (care utilizeaza acest mijloc de transport si mai mult decat mine) a trecut printr-o aterizare fortata (asa-zisa depresurizare de la nivelul cabinei pilotilor) si este destul de marcata de acest lucru. Dar, daca vezi realitatea si cantaresti avantajele poti sa treci peste micile spaime. Oricum, un sfat, nu plecati acum cu avionul la Iasi (este ceata), Cluj (la fel), iar iarna este de ocolit Baia Mare (nu pot curata pista de zapada). Am ras cand am auzit ca, cursa de la Bacau (Tarom) s-a desfasurat cu microBUZ, adica in loc de 35 minute a durat 240 minute. Eu am facut o cursa identica Baia mare- Oradea. Am trecut prin toate hartoapele, langa o persoana MARE, si mi-am promis ca nu mai merg iarna cu avionul la Baia Mare.;)
 
Pot sa zic ca, in functie de cine este la volan, am rau de masina. In avion am avut o singura data o senzatie asemanatoare, dar de scurta durata, la un viraj mai strans, cand am simtit cum mi se strange stomacul ca un ghem si incepe sa aiba propria inertie. Pe vapor nu am simtit niciodata ceva in neregula, nici cand a fost tangaj.

Pentru rau de miscare (avion, masina, vapor) exista anti-emetice slabe (Emetiral) sau puternice (Torecan). Se mai poate folosi cu succes Metoclopramid.
 
Si tuicomicina sau votcanol.
Imi aduc aminte de o faza dura. Anul trecut am plecat in concediu cu o cursa charter. In Otopeni, un omulet la vreo 120 kg facut praf (de beat). Verdict clar dat de sotie \"are rau de avion\". La intoarcere, in aeroport, omuletul iar facut praf. Dar la intoarcere, s-a intarziat decolarea cu 3 ore. Si omuletul s-a trezit ;) Norocul lui cu o stewardesa care a avut grija sa nu sufere, saracu\' si i-a bagat sub nas juma\' din rezerva de wiskeane a avionului...
 
Da am vazut ca unii asa practica multa bautura. Eu nu am avut niciodata probleme, zobor pe an de 3-4 ori in diferite ocazii. La inceput a fost mai greu apoi m-am obisnuit. Era senzatia aia de nou, de teama etc etc etc. Nu e cine stie ce. Doar ca Frankfurt - Bucuresti se face in 2 ore in loc de 24 de ore cu masina. E un mijloc placut de a trage un pic de somn si de a casca ochii pe fereastra.
 
Parerea mea este ca bautura, solicitand ficatul, ar putea fi un risc in plus de inrautatire a raului de avion. Probabil aceia care beau de fapt incearca sa-si calmeze frica, nu cred ca la ei este vorba de rau de avion.
 
Eu am colegi care folosesc vomex, un medicament special pentru rau de avion, mare etc. Din pacate nu se gaseste in tara noastra minunata insa cica e chiar folositor pentru persoanele cu rau de acest gen.
 
Parerea mea este ca bautura, solicitand ficatul, ar putea fi un risc in plus de inrautatire a raului de avion. Probabil aceia care beau de fapt incearca sa-si calmeze frica, nu cred ca la ei este vorba de rau de avion.

Si cred ca ar mai fi un aspect, nu-i bine sa ai stomacul prea plin (mai ales cu bauturi acidulate), am mai vazut reactii involuntare. Cat despre bauturile alcoolice, Alex are dreptate este un remediu pentru frica. Da\' dar uneori bautura este chiar buna.
 
Acum depinde ce inseamna prea plin. Daca ai mancat de abia mai te poti tine pe picioare, nu e bine orice ai face.In cartea de \"Factori Umani\", materie care se studiaza pt licenta de pilot, scrie mare de tot sa NU zbori cu stomacul gol.Daca e valabil la piloti e valabil si la pasageri...ca tot oameni sunt. Insa e bine de evitat orice mancare despre care se stie ca produce gaze la stomac (aici intra si bauturile acidulate). Pe sus, presiunea este mai mica. In cabina oricarui avion de pasageri, aceasta e reglata la nivelul de 6000-8000 picioare altitudine (fata de 33000-41000 picioare) cat e altitudinea avionului.Totusi, fiind mai scazuta decat ce intalnim la nivelul solului, se aplica o lege din fizica :intr-un mediu, presiunea gazului scade, volumul acestuia tinde sa creasca. Si cum stomacul e un mediu relativ inchis, pot aparea ceva dureri de la aceasta crestere a volumului gazelor din interior. Daca insa avionul sufera o depresurizare, atunci problema devine chiar complicata.
 
Eu cred ca este exact invers cu legile aste fizice: cand presiunea creste, creste si volumul, iar daca presiunea scade , atunci volumul tinde sa scada (face-ti analogie cu motoarele cu ardere interna). Acum nu stiu sigur , dar parca asa tin minte de pe la scoala.
 
Legea fizicii care explica fenomenul intalnit la inaltime este Legea lui Boyle.Sub forma matematica, arata cam asa : P1/P2=V2/V1 (e cam singura la care se inverseaza indicii aia). Deci, daca P1 e presiunea de sus, mai mica => ca volumul mare este V1, adica volumul gazului la inaltime.
La motorul cu ardere interna e oarecum la fel.Pt motorul cu benzina-> Timpul 2 inseamna compresia amestecului din cilindru, rezultand un volum mic si presiune mare(amestecul e comprimat).In timpul 3, amestecul e aprins, temperatura creste mult, la fel si presiunea si pistonul este fortat sa coboare.Odata cu aceasta coborare, presiunea scade din nou, iar volumul, creste corespunzator.
Revenind la avion, in cazul scaderii accentuate a presiunii atmosferice (in cazul unei decompresii), gazele pot apasa pe diafragma pieptului (sau ceva de genul asta, nu mai stiu exact cum se cheama), cauzand neplaceri serioase.Totusi, aceste gaze pot fi eliberate intr-o oarecare masura, in moduri mai mult sau mai putin placute pt ceilalti pasageri ;)
 
Back
Sus