• Bine ati venit! Acesta este noul server al forumului Cutremur.net!

Zborul cu avionul

Am mai vorbit cu un coleg despre turbina asta(Ram Air Turbine - RAT) si am aflat niste chestii interesante.
Se pare ca daca esti in zbor ETOPS(Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) ai obligatia sa ai mereu pornita o sursa de curent suplimentara. Asa cum am mai zis, o sursa suplimentara de curent poate fi oferita de APU. Dar sa ti mereu pornit APU-ul este cam ineficient(ca orice motor, consuma). Asa ca s-a decis folosirea RAT-ului, care este mult mai eficienta din punct de vedere al costurilor. Si, cum nu consuma deloc petrol din avion, este o alternativa eficienta la pierderea generatoarelor electrice datorate pierderii complete a petrolului din rezervoare.
Exista si avioane care nu au RAT-ul. De exemplu cel pe care zbor eu nu are asa ceva, bateria avionului putand sa ne ofere curent pt sistemele la care este legata timp de aprox. 30 de minute.:smile:
 
:smile: nu poti sa iti iei un acumulator pe sestache? il ingineresti in caz de nevoie desi in film era vorba de un calcul gresit intre livre si kilograme.
nu cred ca e valabil si la noi.
 
Nu prea se poate gresi, asta din 2 motive:
-cand ajung in avion, adun cantitatile de petrol din rezervoare si compar totalul cu ce am in fisa de navigatie
-computerul ne spune cu cat petrol estimeaza el ca vom ajunge la destinatie;daca ce avem in rezervoare nu e suficient, o sa ne avertizeze corespunzator:clapping:
 
:) Ia sa te uiti la filme si sa inveti sa zbori :smile:
Eu stiu mai multe :))

Povestea filmului era cam asa - un avion Air Canada s-a trezit ca ramane fara kerosen pe la jumatatea drumului. Pilotii au inginerit tot felul de butoane si s-au trezit ca o parte din ecrane se sting. Au pus in functiune elicea de sub burta avionului, au calculat distanta, au vb cu turnul de control si in final au decis sa aterizeze pe un fost aeroport militar. Ghinionul s-a tinut scai de ei(si norocul!) pentru ca vechea pista era in acea zi folosita la intreceri auto. Deoarece nu aveau combustibil si claxon nici atat, pilotul nu putea scoate capul pe geam sa tipe, comandantul nu avea petarde si fanioane... nu au fost observati decat foarte tarziu. Culmea ironiei 2 copii erau pe pista cu bicicletele iar restul erau pe la gratare, bere, etc.
Comandantul a intepenit cand a vazut copii si se gandea cum sa ii evite - in final bafta lor a fost un fel de gard de protectie lateral care a facut aripa zdrente dar a oprit avionul.

Cauza evenimentului a fost un calcul gresit. Tocmai atunci schimbasera nush ce metoda de calcul, nimeni nu stia ce si cum asa ca omul cu cisterna a pus kg in loc de livre sau invers(am uitat in ce a calculat...de fapt si el se ametise). Cand au pus kerosen computerul arata bine deoarece transformarea s-a produs inainte si copilotul a introdus datele bine..dar erau altceva.


Asa ca chestie(ca sa vezi ce experta in avioane sunt :harhar: ) - la Boeing 737 erau niste probleme cu...asta sa spui tu ca nu stiu cuvantul..palier?!?
Este un fel de pedala la copilot pe care o apasa si redreseaza avionul in pozitie corecta. Au fost la inceput niste cazuri in care avionul braca( ?!?) din senin si trebuia apasata acea pedala. Din pacate era o defectiune sau ceva si trebuia apasata cu \"delicatete\", altfel se aleagea praful de tot.
 
:) Ia sa te uiti la filme si sa inveti sa zbori :smile:
Eu stiu mai multe :harhar:

Povestea filmului era cam asa - un avion Air Canada s-a trezit ca rama

Este foarte posibil, pentru ca si NASA a confundat KM cu Milele si au trimis aiurea o sonda de cateva miliarde...
 
:smile: acest film nu l-am vazut asa ca in Cosmos nu pot sa zbor:D
Glumesc. Bine ca au fost pilotii cu prezenta de spirit si totul s-a terminat cu bine.....desi....nu vreau sa ma gandesc ce au simtit si gandit toti acei oameni cand plutea ditamai avionul in liniste...
 
Dodo, ti minte ca am comentat pe forum acel film, deci stiu ce au facut ei acolo :))
Nu stiu cum erau computerele atunci, dar acum nu eu introduc in computer cantitatea de petrol care se gaseste in avion, ci si-o calculeaza el singur :smile:
Deci nu prea ai cum sa il pacalesti.
Faptul ca imi calculez petrolul inainte de fiecare zbor, este pt a fi sigur ca ceea ce avem este conform fisei de navigatie.Estima pe care ne-o da computerul este in functie de cat petrol se gaseste la momentul respectiv in avion, cantitate(de fapt greutate) pe care si-o ia singur cu ajutorul unor senzori. :)

Pedala de care zici tu (banuiesc ca despre asta e vorba) se cheama palonier.
De fapt sunt 2, si fiecare pilot(atat comandantul cat si copilotul) are aceste 2 pedale.La orice avion, cat de mic sau mare o fi el. Cu ajutorul lor controlezi miscarea avionului in jurul axei verticale. Adica dirijezi avionul stanga-dreapta.Atat pe sol cat si in aer.Pe sol controlezi niste suprafete de comanda aflate pe coada avionului( suprafete numite directie ) si totodata roata de bot a avionului. In aer, evident controlezi doar suprafetele de pe coada.
Cand iei un viraj, la avioanele mici, pe langa inclinarea necesara, trebuie sa folosesti si palonierele pt a executa corect virajul.Daca nu le folosesti, risti sa zbori drept, cu avionul inclinat pe o parte :)).La avioanele mai mari exista niste sisteme astfel incat avionul sa vireze doar din inclinarea mansei, fara a mai fi nevoie de a-l ajuta cu palonierul.
Asa ca le folosim doar in situatii mai speciale(uneori le mai folosim un pic pt a corecta mai repede anumite deviatii), sau la aterizare/decolare, mai ales cand avem vant lateral :harhar:
 
Asa, asa palonier, despre el era vorba. Ai vazut filmul in care aratau problemele? Pe National Geografic tot dadeau asa ceva:whistling:
Dupa cate filme am vazut stiu sa zbor dar nu stiu ustensilele alea de bord:whistling:
Nu a explicat nimeni cum functioneaza:whistling:
 
Cine poate sa imi spuna si mie, la ce altitudine zboara avionul inainte de aterizare.Si aici ma refer , cand zboara pe deasupra comunelor limitrofe bucurestiului (berceni ,popesti leordeni etc) asta numai in cazul aterizarii sau decolarii , ca in rest stiu ca cele care tranziteaza zboara la aprox 9000-12000m.
 
Back
Sus